Gikavi, van productontwikkeling tot eindproduct TEST
Dagelijkse support na een operatie; voor mensen van wie de maag, slokdarm of alvleesklier (gedeeltelijk) is verwijderd verandert het spijsverteringskanaal ingrijpend. Onze opdrachtgever Gikavi zet zich met haar producten in voor een betere kwaliteit van leven voor deze doelgroep. Ambi Pack ontwikkelt en produceert haar producten in een nauwe samenwerking. TEST
Toewijding aan het project
Sjoerd van Berkel, medeoprichter van Gikavi, vertelt over de keuze voor de samenwerking: “Bij Ambi Pack merkte ik een hele ondernemende houding om met elkaar aan dit project te werken en het geloof dat hier een mooi product uit kan komen. Zo’n eerste samenwerking kost tijd en relatieopbouw en dat hebben ze gedaan. De mensen bij Ambi Pack investeerden echt in de samenwerking. Dat kwam bijvoorbeeld ook terug in een rondleiding die we op locatie kregen” TEST
Van ontwikkeling tot eindproduct
Aan de ontwikkeling van een eindproduct gaan veel stappen vooraf. Denk aan de samenstelling van de actieve ingrediënten, gewenste doseringsvorm, verpakkingen, bijsluiters en andere details.
“Ambi Pack heeft ruime ervaring met het maken van capsules, blisters, vouwdoosjes en sachets (waar ze overigens echt in excelleren). Je weet: dat kunnen ze. Daar is geen discussie over. Ook de tijdlijnen werden van tevoren helder gecommuniceerd”
Producten afgestemd op de consument
We gingen van start met samples van drie doseringsvormen. De keuze voor de doseringsvormen wordt niet zomaar gemaakt. Het is belangrijk om dit op de doelgroep af te stemmen. Zo heeft een deel van de doelgroep van Gikavi moeite met slikken als gevolg van hun operatie. Het is daarom belangrijk om kritisch na te denken wat werkt voor deze patiënten. “Het leuke aan de samenwerking met Ambi Pack is dat een van deze samples een idee was dat zij zelf hebben aangedragen: een poeder dat zonder water ingenomen kan worden. Dat geeft aan dat ze proactief meedenken over onze doelgroep.”
Slimme keuzes in het ontwikkelproces
Tijdens ontwikkeling van de samples is het belangrijk om slimme keuzes te maken. De dosering van de producten wordt afgestemd op het type operatie die de patiënt gehad heeft. Gikavi vertelde ons dat mensen met een maagresectie vitaminen en mineralen bijvoorbeeld minder goed opnemen. Zo’n product heeft een hogere dosering en is van nature moeilijker te produceren. We hebben toen besloten om ons op het moeilijkste product te focussen. Als dat lukt, lukken de anderen ook. In een team van mensen met zowel technische als commerciële expertise dachten we met elkaar over zulke praktische dingen na.
‘Kan niet’ bestaat niet
De producten van Gikavi werden in coronatijd door ons ontwikkeld. Soms betekende dat uitdagingen voor de supply chain en sourcing van ingrediënten. In zo’n geval denken we mee over een alternatief. De beschikbaarheid van een bepaalde grondstof kan van invloed zijn op de verdere ontwikkeling van het eindproduct. Als die grondstof bijvoorbeeld niet geleverd kan worden, zoeken we samen naar een oplossing.
“Ambi Pack is altijd proactief met deze situatie omgegaan door een alternatief te bedenken. Er was altijd een plan B. Ondanks dat iets dan soms wat langer duurt, heb je daar als opdrachtgever veel meer begrip voor. Geen ‘het kan niet’, maar ‘we denken aan deze oplossing.’”
Het product op de markt en in klinisch onderzoek
Inmiddels is het product verkrijgbaar. Een resultaat waar we trots op zijn bij Ambi Pack. “De producten zijn keurig op tijd door Ambi Pack geleverd. Daarna kwamen ze al vrij snel beschikbaar voor onze klanten en zijn ze naar onze onderzoekspartner gegaan. Inmiddels hebben we niet alleen de eerste klanten mogen verwelkomen maar zijn er ook een flink aantal patienten geincludeerd in het onderzoek. We krijgen enthousiaste reacties over de producten.”